Kaltaiseni pienet omistajayrittäjät ovat kuin Uber-taksiyrityksen kuljettajat. Toimeksiannon jälkeen asiakas arvioi suoriutumisemme ja jos palvelu ei miellyttänyt, seuraavan keikan saa todennäköisemmin joku muu helposti saatavilla oleva kaveri, josta asiakkaat ovat todistetusti pitäneet. Noinhan sen kuuluukin mennä ja ehkä Uberissa toteutetun kaltainen arviointimalli pitäisi saadakin käyttöön joka paikassa, koska vahvuutemme on nimenomaan parempi palvelu:

  • Palveluhenkisempi: me emme ole ”vain töissä” yrityksissämme, vaan meillä on tavallaan koko firman maine ja oma asuntolainanmaksukyky kiinni jokaisessa toimeksiannossa
  • Kustannustehokkaampi: meillä ei ole n-määrää kovapalkkaisia linjaesimies-, johtaja- tms. kerroksia organisaatiossamme, joiden palkat pitäisi myöskin leipoa asiakaslaskuihin mukaan
  • Ammattitaitoisempi: tuskin kokemattomat tai muista syistä ammattitaidottomammat luottavat kykyihinsä niin paljon, että uskaltautuvat yrittäjiksi myymään omaa osaamistaan isolla riskillä

Pienuutemme on myös heikkoutemme - tai olisi, jos emme saa rakennettua toimivaa yhteistyömallia, jonka avulla voisimme palvella keskisuuriakin asiakkaita uskottavasti. Odoon käyttöönottoprojekti ja jatkuvat palvelut eivät kuitenkaan ole mikään yhden henkilön kertaluonteinen taksikyyti vaan se vaatii meiltä ”kuskeiltakin” yhteistyötä. Tuon lisäksi Odoossa on vielä myös paljon lokalisointitöitä tekemättä ja nekin onnistuvat mukavammin ja tehokkaammin yhteistyössä isommalla porukalla. Miksei muka hyvä joukko pienempiä yrityksiä saisi verkostoitumalla aikaan saman joustavammin ja paremmin, mitä yksi isompi yritys yksin?

Alla on alustavaa luonnostelua, minkälaisia asioita voisimme porukalla pohdiskella. Ajatuksenani on ollut järjestää esimerkiksi Odoo Finland –Fasebook-ryhmäläisten kesken (liittykäähän kaikki halukkaat ryhmään mukaan!) tapaaminen, jossa voisimme käydä osallistujien ideoita kasvotusten läpi ja ehkä ottaa muutama olutkin siinä ohessa. Eikä sen yhteistyön tietenkään tarvitse pelkästään Odooseen rajoittua. Itse ainakin olen avoin kaikille hyville ideoille, missä osaamisestani voisi olla hyötyä.

Myynti

  • Yhteinen myyntiyritys, osuuskunta tms?
  • Yksi/muutama yritys hoitaisi myyntiä, asiakassopimuksia ja laskutusta sovitulla palkkiolla ja muut toimisivat alihankkijoina projekteissa?
  • Myyntiargumentit?
  • Hinnoittelu & projekteihin osallistuvien ansaintamallit?

Markkinointi

  • Sosiaalisten medioiden (LinkedIn & Facebook) hyödyntäminen?
  • Odoon partneriksi liittyminen? Millä kokoonpanolla?
  • Yhteisiä markkinointitilaisuuksia, messuosallistumisia tms?

Roolitus asiakasprojekteissa

  • Konsultointi, ratkaisun kuvaukset ja koulutukset asiakasrajapinnassa
  • Perustietojen luonnit ja datamigraatiot
  • Asennukset ja teknisen laiteympäristön ylläpito
  • Liittymien teko muihin järjestelmiin
  • Asiakaskohtaiset räätälöinnit

Tekninen laiteympäristö

  • Pilvipalveluntarjoaja mukaan kumppaniverkostoon?
  • Laajennettavuus asiakkaiden lisääntyessä
  • Halpuus vs. kotimaisuus?

Suomi-lokalisoinnit

  • Suomen tilikartta & verotus, pankkiyhteydet, maksuviitekäsittely, Finvoice, tulliraportointi...
  • Mitä tarvitaan heti ja mitä mahdollisesti vasta myöhemmin?
  • Jaetaan nakit ja kääritään hihat!

Taloushallinto

  • Tilitoimisto kumppaniverkostoon, joka voisi osallistua taloushallinnon lokalisointityöhön ja pystyisi myöhemmin hoitamaan asiakasyritysten kirjanpidon palveluna Odoota käyttäen?

Säännölliset tapaamiset

  • Tapaaminen kasvotusten kerran kuussa tai joka toinen kuukausi?