En ole julkaissut näitä blogikirjoituksia Odoosta vähään aikaa. Se ei johdu ainakaan siitä, että en olisi tehnyt töitä Odooseen liittyen, koska tilanne on täysin päivastainen. Toisin kuin edellisten postauksieni aikaan, viimeksi kuluneen vuoden aikana Odoo on ollut päätulonlähteeni. Olen työskennellyt alihankkijana kahdessa kumppaniyritykseni Sprintit Oy:n omistamassa Odoo projektissa toimien molemmissa asiakkuuksissa projektipäälllikkönä ja Odoo-konsulttina. Sen lisäksi olen toteuttanut myös RockIT:n oman Odoo-projektin, jossa asiakkaalle otettiin hyvin nopeassa aikataulussa käyttöön Odoo-valmisratkaisu edullisena pilvipalveluna. Toivottavasti saan tuosta pian enemmänkin tarinaa Referenssit-valikkoon. Kokonaisratkaisuun ollaan parhaillaan liittämässä mERP-mobiilisovellusta, jolla lisätään tehokkuutta varastotoimintojen hallintaan.

Odoosta julkaistiin juuri versio 10. Sen sisältö käy hyvin ilmi toisen kumppaniyritykseni Avoin.Systems:n ansiokkaasti suomentamista Odoo 10 julkaisutiedoista. Kuten huomaatte, monen uuden ominaisuuden kohdalla lukee "Enterprice", mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että ominaisuus ei ole tarjolla Odoon open source -ilmaisversiossa. Odoolla on luonnollisesti oltava myös oma ansaintalogiikkansa, vaikka se toisaalta onkin hiaman ristiriidassa avoimen lähdekoodin ideologian kanssa. Mikäli asiakas haluaa ottaa käyttöönsä tuon enterprice-version, hän joutuu maksamaan kotimaisen kumppanin hinnoitteleman palvelumaksun lisäksi vielä suoraan Odoo S.A.:lle 20 €/käyttäjä/kuukausi.

Ainakin toistaiseksi RockIT:n Odoo-valmisratkaisu perustuu vielä Odoo 9 Community -versioon (open source, ei siis lisenssimaksun sisältävä Enterprice). Tavoitteena on testata piakkoin kunnolla myös Odoo 10 Community -versio. Mikäli tuo on jo riittävän kypsä ja pitää sisällään parannuksia 9-versioon verrattuna, tavoitteena on luonnollisesti ottaa Odoon uusi versio myös RockIT:n tarjoaman ratkaisun pohjaksi. Version vaihdon pitäisi sujua suht helposti, koska tavoitteena on ollut nimenomaan perustaa ratkaisu standardiin ei-räätälöityyn Odooseen. Tarjolla oleva "valmisratkaisu" on siis syntynyt lähinnä konfiguroimalla, valmiita hyviksi havaittuja Odoo-yhteisön tekemiä lisämooduuleita asentamalla ja liittämällä kokonaisuuteen tehojas, turvallinen ja edullinen pilvipalvelu. Näin asiakkaalle voidaan varmistaa helposti päivitettävissä oleva aidosti toimittajariippumaton ratkaisu. RockIT sitoutuu myös luovuttamaan pääkäyttäjäoikeudet asiakaskohtaiselle virtuaaliserverille suoraan asiakkaalle, mikäli asiakas haluaa siirtää RockIT Oy:n toimittaman pilvipalvelun myöhemmin toisen toimittajan ympäristöön tai vaikka omille palvelimilleen.

Uuteen Odoo-kantaan saa nykyisin asennettua helposti myös suomalaisen Raportointikoodisto-tilikartan. Suurin kiitos tästä kuuluu Avoin.Systems:lle ja Miku Laitiselle, joka on tehnyt lokalisointipaketin ja auttoi minua myös alla olevan asennusohjeen teossa. RockIT osallistui lokalisointityöhön koodaamalla tilikarttaa Excelin avulla sellaiseen muotoon, että siitä sai helpommin muodostettua Odoon vaatiman xml-muotoisen tiedoston. Tavoitteena on tuoda myöhemmin Odooseen Raportointikoodiston rinnalle myös Liikekirjuri-tilikartta.

Kun Odoo on asennettu näillä ohjeilla Ubuntu-serverille (huom, jos olet asentanut Odoon muutoin, tarkista addons-hakemiston nimi ja polku), sinne voi jo ennen boottausta asentaa GitHubista myös suomalaisen tilikartan. Se onnistuu esimerkiksi komennoilla:

apt-get install unzip

wget https://github.com/avoinsystems/l10n_fi_rapko/archive/master.zip

unzip master.zip -d /opt/odoo/custom/addons/

mv /opt/odoo/custom/addons/l10n_fi_rapko-master /opt/odoo/custom/addons/l10n_fi_rapko

Asennuksen jälkeen voi vielä varmistaa, että l10n_fi_rapko –hakemisto löytyy serveriltä:

cd /opt/odoo/custom/addons/

ll

 

Toinen tapa on ottaa SFTP-yhteys serverille (itse käytän Macissa Cyberduck-nimistä ohjelmaa) ja yksinketaisesti drag & dropata asennustiedostot addons-hakemistoon.

Toivottavasti mahdollisimman moni asentaa tilikartan ja ottaa sen testikäyttöön. Mikäli virheitä löytyy, paras tapa saada ne korjaukseen on raportoida niistä Issue tuonne Githubiin: https://github.com/avoinsystems/l10n_fi_rapko/issues

Tilikartan asennuksen jälkeen ensimmäistä tilikarttaa tarvitsevaa moduulia (myynti, kirjanpito) asennettaessa, kun järjestelmä vaatii konfiguroimaan kirjanpidon tiedot, listalta löytyy nyt myös suomalainen Raportointikoodisto-tilikartta!

Näillä ohjeilla voi asentaa nopeasti ja helposti Odoo v8 testaukseen ja ratkaisunkehitykseen soveltuvan ympäristön pilvipalveluun.

Ennen asennusta tarvitaan "clean" Ubuntu 14.04 x64 -virtuaaliserveri, koska tämä kyseinen ohje on tehty nimenomaan sille. Aiemmin hankin sellaisen pilvipalveluna DigitalOcean:lta, jossa Odoota hyvin pyörittävä (1 GB/1 CPU, 30 GB SSD DISK, 2 TB TRANFER) "droplet" maksaa 10 dollaria kuussa.

Viimeksi otin vastaavanlaisen serverin Hetzneriltä:

Loin tuonne tilin firmalle VAT ID:n syöttäen, jolloin heille piti vielä lähettää lisää todisteita yrityksestä ("As a new customer, we kindly request that you provide us with a copy (scan/photo) of your company registration certificate for authentication purposes.") ennen asiakastilin luomista ja tilatun serverin asennusta. Seuraavana aamuna kaikki oli kuitenkin kunnossa ja lasku oli valmiiksi ALV 0%. Eli serverin hinta on ainoastaan 3,90 €/kk !!! 

Virtuaaliserverin asennuksen jälkeen palveluntarjoaja lähettää sähköpostin, jossa on serverin IP-osoite, root-käyttäjätunnus ja salasana. Noiden avulla serverille voi logata sisään. Tuon olen tehnyt Maccini Terminal-ohjelmalla:

ssh root@<IP-osoite>

Uudella Ubuntu-serverillä kannattaa kuuleman aina aloittaa näillä kahdella komennolla:

apt-get update

apt-get upgrade

Varsinaiseen Odoon asennukseen riittävät nämä käskyt (ohje on kopioitu täältä): 

wget https://raw.githubusercontent.com/aschenkels-ictstudio/odoo-install-scripts/8.0/ubuntu-14-04/odoo_install.sh

chmod +x odoo_install.sh

./odoo_install.sh

Tuon jälkeen asennus ruksuttelee arviolta 5-10 minuuttia, jonka jälkeen Odoon löytää serverin ip-osoitteen takaa portista 8069 (http://xxx.xxx.xxx.xxx:8069). Master password on "superadminpassword”, joka kannattaa vaihtaa heti Database Managerilla (ks. kuva alla) sivulla "Password". Suora linkki Database Manageriin myöhemmin: http://xxx.xxx.xxx.xxx:8069/web/database/manager

Kun olet luonut ensimmäisen kannan alla olevan kuvan näytöllä, kantaan kirjautuessa Email = "admin" ja salasana "Choose a password" -kenttään syöttämäsi.

Kaltaiseni pienet omistajayrittäjät ovat kuin Uber-taksiyrityksen kuljettajat. Toimeksiannon jälkeen asiakas arvioi suoriutumisemme ja jos palvelu ei miellyttänyt, seuraavan keikan saa todennäköisemmin joku muu helposti saatavilla oleva kaveri, josta asiakkaat ovat todistetusti pitäneet. Noinhan sen kuuluukin mennä ja ehkä Uberissa toteutetun kaltainen arviointimalli pitäisi saadakin käyttöön joka paikassa, koska vahvuutemme on nimenomaan parempi palvelu:

  • Palveluhenkisempi: me emme ole ”vain töissä” yrityksissämme, vaan meillä on tavallaan koko firman maine ja oma asuntolainanmaksukyky kiinni jokaisessa toimeksiannossa
  • Kustannustehokkaampi: meillä ei ole n-määrää kovapalkkaisia linjaesimies-, johtaja- tms. kerroksia organisaatiossamme, joiden palkat pitäisi myöskin leipoa asiakaslaskuihin mukaan
  • Ammattitaitoisempi: tuskin kokemattomat tai muista syistä ammattitaidottomammat luottavat kykyihinsä niin paljon, että uskaltautuvat yrittäjiksi myymään omaa osaamistaan isolla riskillä

Pienuutemme on myös heikkoutemme - tai olisi, jos emme saa rakennettua toimivaa yhteistyömallia, jonka avulla voisimme palvella keskisuuriakin asiakkaita uskottavasti. Odoon käyttöönottoprojekti ja jatkuvat palvelut eivät kuitenkaan ole mikään yhden henkilön kertaluonteinen taksikyyti vaan se vaatii meiltä ”kuskeiltakin” yhteistyötä. Tuon lisäksi Odoossa on vielä myös paljon lokalisointitöitä tekemättä ja nekin onnistuvat mukavammin ja tehokkaammin yhteistyössä isommalla porukalla. Miksei muka hyvä joukko pienempiä yrityksiä saisi verkostoitumalla aikaan saman joustavammin ja paremmin, mitä yksi isompi yritys yksin?

Alla on alustavaa luonnostelua, minkälaisia asioita voisimme porukalla pohdiskella. Ajatuksenani on ollut järjestää esimerkiksi Odoo Finland –Fasebook-ryhmäläisten kesken (liittykäähän kaikki halukkaat ryhmään mukaan!) tapaaminen, jossa voisimme käydä osallistujien ideoita kasvotusten läpi ja ehkä ottaa muutama olutkin siinä ohessa. Eikä sen yhteistyön tietenkään tarvitse pelkästään Odooseen rajoittua. Itse ainakin olen avoin kaikille hyville ideoille, missä osaamisestani voisi olla hyötyä.

Myynti

  • Yhteinen myyntiyritys, osuuskunta tms?
  • Yksi/muutama yritys hoitaisi myyntiä, asiakassopimuksia ja laskutusta sovitulla palkkiolla ja muut toimisivat alihankkijoina projekteissa?
  • Myyntiargumentit?
  • Hinnoittelu & projekteihin osallistuvien ansaintamallit?

Markkinointi

  • Sosiaalisten medioiden (LinkedIn & Facebook) hyödyntäminen?
  • Odoon partneriksi liittyminen? Millä kokoonpanolla?
  • Yhteisiä markkinointitilaisuuksia, messuosallistumisia tms?

Roolitus asiakasprojekteissa

  • Konsultointi, ratkaisun kuvaukset ja koulutukset asiakasrajapinnassa
  • Perustietojen luonnit ja datamigraatiot
  • Asennukset ja teknisen laiteympäristön ylläpito
  • Liittymien teko muihin järjestelmiin
  • Asiakaskohtaiset räätälöinnit

Tekninen laiteympäristö

  • Pilvipalveluntarjoaja mukaan kumppaniverkostoon?
  • Laajennettavuus asiakkaiden lisääntyessä
  • Halpuus vs. kotimaisuus?

Suomi-lokalisoinnit

  • Suomen tilikartta & verotus, pankkiyhteydet, maksuviitekäsittely, Finvoice, tulliraportointi...
  • Mitä tarvitaan heti ja mitä mahdollisesti vasta myöhemmin?
  • Jaetaan nakit ja kääritään hihat!

Taloushallinto

  • Tilitoimisto kumppaniverkostoon, joka voisi osallistua taloushallinnon lokalisointityöhön ja pystyisi myöhemmin hoitamaan asiakasyritysten kirjanpidon palveluna Odoota käyttäen?

Säännölliset tapaamiset

  • Tapaaminen kasvotusten kerran kuussa tai joka toinen kuukausi?

Testailin äsken pikaisesti Odoon uutta 8-versiota. Hyvältä/paremmalta kuin 7 näyttää ainakin visuaalisesti, kuten voitte oheisesta kuvasta itsekin nähdä. Asiakkaille, toimittajille ja tuotteille oli ilmestynyt tuollaiset hienot laatikot, joista näkee kätevästi niihin linkitettyjen muiden dokumenttien määrän ja kuvakkeita klikkaamalla pääsee porautumaan niihin tarkemmin. Varastonhallintaan oli ilmestynyt myös uutta toiminnallisuutta & graafeja, mutta en tutkinut noita vielä sen tarkemmin. Lisäksi ainakin ostoprosessia oli viilattu vähän, joten täytyypä käydä omat prosessikuvauksenikin vielä tuon nykyisen Odoon ootb-prosessin pohjalta läpi ja tarvittaessa päivittää sludjuja.

Kielikäännökset olivat uineet nähdäkseni aika hyvin seiskasta kasiin, mutta kyllähän käännöksiä vielä paljon puuttuukin. Haastankin kaikki Odoosta kiinnostuneet kirjautumaan Launchpadiin ja osallistumaan talkoisiin! Käännöksien tekeminen tuolla on teknisesti helppoa, mutta välillä oikean käännöstermin tai lauserakenteen valitseminen voi osoittautua yllättävänkin vaikeaksi. Lisäksi olen huomannut, että kaikkia käännettäviä sanoja ei löydy helposti noilta Launchpadin fileiltä. Esim. purchase-nimisessä filessä oleva sana tai sanayhdistelmä voi olla jo oikein käännettynä Launchpadissa, mutta silti sitä vastaava suomennos puuttuu ostomoduulista järjestelmästä. Joko tuossa on bugi tai sitten sama termi löytyy täsmälleen samalla tavalla kirjoitettuna harhaanjohtavasti myös jostain toisesta tiedostosta, jonka nimi ei viittaa ostoihin millään tavalla.

Ryhdyin myös korjaamaan itse joskus aiemmin tarkoituksella väärin kääntämiäni termejä. Olen esimerkiksi kääntänyt Request for Quotation / RFQ = Ostoehdotus, vaikka oikea suomennos onkin tarjouspyyntö. Nuo ”tarjouspyynnöthän” ovat kuitenkin pääsääntöisesti MRP:n luomia ostoehdotuksia, joissa hinnat on jo sovittu ja joita ei niin ollen haluta lähettää minään tarjouspyyntöinä toimittajille (mielestäni pitäisi olla mahdollista lähettää tuossa kohden ”Ostotilaus”). Käytännössä materiaalitarvelaskennan tekemät tarjouspyynnöt joutunee siis Odoossa vahvistamaan ostotilauksiksi ennen toimittajalle lähettämistä. Tuo taas ei ole hyvä, jos toimittaja vahvistaakin tilauksen saatuaan eri toimituspäivän tai määrän. Mutta ehkä muutoksia onkin mielekästä tehdä vahvistuksen jälkeen varastolle automaattisesti syntyneelle toimitukselle ostotilauksen sijasta… Kuten huomaatte, prosesseja on syytä vielä testailla läpi, jotta kaikki poikkeustapauksetkin saa hyvin hoidettua.

Jatkan tuon kasin testailuja joutessani ja kirjoittelen tänne lisää löydöksistäni myöhemmin.